![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Istnieje wiele systemów licytacyjnych, jednym z nich, przeze mnie polecanym, jest ten przedstawiany poniżej. Nasz SystemObjaśnienia: Spis treści
Licytacja w atakuOtwarcie licytacji1C :
1H: (11)12-21 PC; 5+ kierów, wyklucza 5+ pików, możliwe 5+ w młodszych
2D: tzw. multi(wersja słaba) - 6-10 PC; 6H/S (dobry kolor) Odpowiedzi na otwarcie 1 w kolor starszy1S: 4+ pików, 7+ PC 2NT: półforsujące:
2 w nowy kolor: kolor 5+, 12+ PC Sekwencja 1S - 1NT2C: naturalne lub układ 5332, nie forsuje Sekwencja 1S - 2NT (inwit)3S do pasa Sekwencja 1 w starsze - 2 w młodzseZawsze forsują do dogranej. Forsująca preferencja kolorów starszychZ ręką nie zapewniającą wygrania końcówki należy z układem 4 w starszych - 5 w młodszych zgłosić w pierwszej kolejnoci kolor starszy, przy sile dającej bilans na końcówkę licytuje się najpierw kolor młodszy. Odpowiedź 2C po każdym otwarciuMoże mieć charakter sztuczny i jest GF Skok starym koloremMa charakter inwitu, nie forsuje Czwarty kolorJest zapowiedzią sztuczną, forsującą. Sugeruje brak zatrzymania i trunoci z wyborem kontraktu Zasady forsingu
Forsujące 2NTW sekwencjach: Ręka jednokolorowa (6+)Jeli otwierający jednoznacznie poinformował o longerze 6+, wówczas 2NT odpowiadającego jest pytaniem o krótkość SplinterNienaturalny (zazwyczaj podwójny) przeskok kolorem wskazuje krótkość w licytowanym kolrze, minimum czterokartowy fit i rękę zapewniającą wygranie końcówki oraz dającą szansę na szlemika przy zastaniu wyłączenia w kolorze krótkości. Po splinterze przy uzgodnionym kolorze starszym gramy końcówkę w ten kolor, 3NT oznacza zachęcającą rękę bez możliwoci dania cue-bidu (nienaturalny przeskok nielicytowanym kolorem oznaczający aspiracje szlemikowe w kolor partnera). Przy uzgodnionym kolorze młodszym, 3NT jest do gry. Bezporednie zalicytowanie koloru krótkości partnera wskazuje pełne wyłączenie. Opóźnione zalicytowanie koloru krótkości informuje o asie w tym kolorze. Odpowiedzi na 1NT2C:Stayman -
Odpowiedzi otwierającego:
2D: transfer na kiery, 5+ kierów, siła nieokreślona
2NT: transfer na kara, 6+kar, siła nieokreślona Dalsza licytacja po transferze na kolor starszy2 w kolor wskazany transferem: prawie automatycznie Dalsza licytacja odpowiadającego po odzywce 2 we wskazany kolor: Dalsza licytacja po transferze na kolor młodszyW sekwencji 1NT - 2S otwierający licytuje 2NT z minimum siły, 3C z nadwyżką W sekwencji 1NT - 2NT otwierający licytuje 3C z maksimum otwarcia i fitem karowym, 3D z minimum. UWAGA W sekwencji Odpowiedzi na wejście 2 w kolor otwarciaPo licytacji 1H - 2H - pas - ? Po licytacji 1D - 2D - pas - ? Wejście 1 NTPo 1C: Naturalnie Po początkowej licytacji 1H -1NT - X - ? AntykontraLicytacja po X przeciwników na nasz wywiad bezatutowy, gdy NIE stosujemy antykontry XX as pik Gdy stosujemy antykontrę, to pas jest silniejszy, a kontra słaba UWAGA Zalicytowanie koloru przeciwnika na wysokości 3 to pytanie o zatrzymanie Licytacja w obronieCele wejścia
Wejście kolorem na wysokości 18-15 PC, dobry, pięciokartowy kolor Wejście kolorem na wysokości 2, bez przeskoku10-15 PC, bardzo dobry, pięciokartowy kolor Kontra wywoławcza na wysokości 1
Negat HerbertaPo pasie odpowiadającego partner kontrującego licytuje najbliższy kolor w charakterze ostrzeżenia (<6 PC), na przykład "1H - X - pas - 1S" UWAGA Pozostałe odpowiedzi na kontrę wywoławczą są naturalne. Zalicytowanie koloru otwarcia jest forsingiem do dogranej na nieznanym składzie, np "1H - X - pas - 2H" UWAGA Nowy kolor z przeskokiem to 10-11PC i 5+ w ów kolor (np "1D - X - pas - 2H") Dwukolorówki Michaelsa (Michaels cue-bid)
1H - X - pas - 2NT trefle i kara Wist i zrzutkiWist odmiennyZ sekwensu honorowego wistujemy najwyższą kartą, czyli z asem z asa i króla, królem z mariasza etc. Przeciwko grze w kolor wistujemy królem z konfiguracji as król sec (bez blotek) Z wewnętrzengo sekwensu wistujemy najwyższą kartą z sekwensu, czyli np. waletem z kofiguracji KW10x, a dziesiątką z konfiguracji D109X. Nietypowo wistujemy z sekwensu 109x - dziesiątką Warto przy okazji pamiętać, że przeciwko grze bezatutowejw przypadku sekwensu dwukartowego często lepiej wyjć blotką. Osobicie z koloru KD865 polecam wist szóstką, z koloru KW103 zawistowałbym trójką, a posiadając D1095 wybrałbym wist piątką, a nie dziesiątką (przeciwko grze kolorowej takie szanowanie blotek w długim kolorze rzadko jest kluczowe). Z koloru z figurami wistujemy zgodnie z zasadą druga, czwarta. Z koloru trzykartowego z figurą wistujemy kartą środkową, z koloru dłuższego czwartą kartą. Osobicie nie polecam wistu dziesiątką z konfiguracji [figura]10x (szkoda dziesiątki) - szczególnie w bez atu wist niższą blotką może uratować lewę. Z blotek wistujemy drugą od góry, czyli niższą kartą z dubla i środkową z trzech blotek. Jeli w kolejnej lewie koloru wistu chcemy pokazać partnerowi iloć blotek w kolorze, to:
Zrzutki odwrotnePrzez zrzutki odwrotne najczęściej rozumie się odwrotne zrzutki ilościowe i odwrotne zasady markowania wistu. Odwrotną zrzutkę ilościową stosujemy w przypadku, gdy lewę zaczyna przeciwnik. Wyrzucenie kart w kolejności mała-duża oznacza parzystą liczbę kart, a duża-mała - nieparzystą. Ponieważ informacja o rozkładnie koloru może być potrzebna partnerowi już w pierwszej lewie, ilościówkę najlepiej dawać wyraźnie: od razu najwyższą z nieparzystej liczny kart i najniższą z parzystej. W przypadku wistu partnera, gdy na trzeciej ręce nie musimy bić zagranej karty, stosujemyOdwrotne zasady markowania: mała karta zachęca do kontynuacji. Okazuje się jednak, ż przy grach kolorowych partnera znacznie częściej interesuje rozkłąd ilościowy kart w kolorze wistu niż zachęta. Ocywicśie, zawsze spełniamy domyślne żądania partnera, gdy jednak nie wiemy, czego ona chce (Bo jeżeli jest taka sytuacja, to najpewniej naszym partnerem jest kobieta ;) ), stosujemy zasadę: Do wistu partnera dokładamy jakościówkę na bez atu i ilościówkę na grę w kolor. LavinthalUWAGA - Wyrzucenie figury informuje wyłącznie o posiadaniu sekwensu, np. wyrzucenie damy informuje o posiadaniu waleta i nie jest sygnałem Lavinthala. Lavinthal odnosi się TYLKO DO BLOTEK! Lavinthal prostyTen typ zrzutki stosujemy w celu zasugerowania partnerowi wistu w określony kolor. Można wyróżnić następujące przypadki stosowania tej zrzutki:
Lavinthal prosty polega na tym, że małą kartą sugerujemy zagranie w młodszy kolor, a dużą - w starszy z pozostałych kolorów (z wyłączeniem koloru wistu i atutowego). Kartą rodkową wskazujemy brak preferencji (najlepiej będzie, jeli partner będzie kontynuował wist, chyba że samma jaki pomysł na dalszą obronę). Lavinthal powrotnyTa zrzutka stosowana jest w przypadku, gdy posyłamy partnerowi kartę do przebitki. Jeśli zagramy wyższą kartą, to sugerumy odwrót w starszy z pozostałych kolorów (oprócz koloru, który partner przebija, i atutowego). Odmianą lavinthala powrotnego jest operowanie figurami. Jeli partner wistuje w kolor, w którym posiadamy starsze figury i spodziewamy się, że partner przebija lub nadbija kolejną (np. trzecią) rundę tego koloru, to możemy kolejnocią granych figur zasugerować odwrót partnerowi. Na przykład grakie kart w kolejności dama, król, as, sugeruje wartości w kolorze młodszym, a w kolejności as, król, dama - w starszym. Zagrywanie figur w kolejności naturalnej (dama, as, król) jest neutralne - nie sugeruje żadnego odwrotu. Lavinthal pomocniczyPrzy grze w kolor kolejność dokładanie atutów sukeruje wartości w pozostałych kolorach: mała-duża w młodszym, duża-mała w starszym. Ten sam sygnał można wykorzystać wistując w atu. Zrzutka krakowskaZrzucając nie do koloru pozbywamy się kart z koloru bezwartościowego. Wysokością karty sygnalizujemy wartości w pozostałych kolorach: karta wysoka wskazuje kolor starszy, niska - młodszy. Odwrotne potwierdzenie wistuPotwierdzenie wistu stosujemy przeciwko grze w bez atu. W kolorze rozgrywanym przez przeciwnika dokładamy małą kartę, jeśli podobał nam się wist i dużą kartę, jeśli nie. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Autor: Tomasz Pełka, klasa IIIc Gimnazjum nr 52 w Krakowie |